Miközben a világ Rióra figyel, pár ezer kilométerrel odébb, Seattle-ben a zsúfolásig telt KeyArena sportcsarnok közönsége, és az online streamen figyelő tízmilliók előtt csapnak össze a világ legjobb DOTA 2-játékosai a világbajnoki címért, és a több mint 20 millió dollár (nagyjából 5,7 milliárd forint) összdíjazásért. A döntőt magyar idő szerint szombatról vasárnapra virradóra rendezik, addig éppen van egy kis idő képbe kerülni annak, akit érdekel, hogy mitől népszerűbb ez játék az olimpiai sportágak nagy részénél.
DOTA annyit tesz, Defense of the Ancients, és eredetileg egy rajongók által készített pálya volt a Warcraft 3 stratégiai játékhoz, ami pár új szabállyal egészen újszerű játékstílust vezetett be. Nem kell építkezni, nyersanyagot gyűjteni, sereget toborozni, csak egy hősünk van néhány speciális képességgel, aki viszont fejlődni is tud, és ha meghal véletlenül, semmi gond, mert feltámad a bázison. Mindez 5-5 játékos elleni felállásban, ahol a cél az ellenséges csapat bázisának lerombolása azelőtt, hogy ők tennék ugyanezt velünk. Ezt a sémát hívják MOBA (multiplayer online battle arena) stílusnak, és ilyen többek között a jelenlegi pécés játékvilág két legnépszerűbb darabja, a DOTA 2, és a League of Legends. A kettő közül a DOTA 2 a kevésbé népszerű, ezen a kiadója brutális pénzdíjazású versenyekkel igyekszik változtatni: az esport világának 50 legtöbb nyereményt összehozott játékosa közül 48 DOTA-s.
A két játék egyébként a laikus számára nagyon hasonlít egymásra, a profik szerint a DOTA 2 az összetettebb, és mélyebb játéktudást, több gyakorlást igénylő, viszont a LOL meccsei fordulatosabbak. Közös pont még, hogy alapban mindkét játék ingyenes; a LOL fejlesztőjéhez főként a százvalahány játszható hős megvételéből folyik be pénz, a DOTA-nál ezek is mind ingyen vannak, csak a különféle grafikai bónuszok kerülnek pénzbe.
A The International a DOTA 2 hivatalos világbajnoksága, ahol részben a rajongók dobják össze a pénzdíjat a játékban árult optikai tuningok megvásárlásával. Tavaly 18,5 millió dollár jött össze, idén már 20 fölé kúszott az összdíjazás. A győztes csapat 9 milliót kap, vagyis fejenként 1,8 milliót tesznek majd zsebre a játékosok, ez kereken 499 millió forintot jelent. Csak összehasonlításképpen: Rióban egy aranyérem mellé 35 millió forint jutalom jár a magyar olimpikonoknak.
Drááááááááma
Idén már hatodjára rendezik meg a világbajnokságot, az eddigi ötöt öt különböző csapat nyerte. A tavalyit például ők:
Idén nem csak a pénzdíj nagyobb minden eddiginél, de a dráma is. Az Internationalig vezető szezon három óriásversenyén - Frankfurt, Manila és Shanghai Major, egyenként 3-3 millió dollárért, amivel felvezető létükre simán benn vannak minden idők legnagyobb díjazású esportversenyének top10-ében - egy csomó izgalmas dolog történt, például
- berobbant a köztudatba az OG nevű új, nemzetközi (dán-jordániai-izraeli-svéd-kanadai egészen pontosan) szupercsapat, és szanaszét vert mindenkit az egész idényben;
- a világ egyik legjobbjának tartott kanadai-észt-svéd-amerikai Team Secret szinte napról napra váltogatva volt verhetetlen, és kapott ki papíron sokkal gyengébb csapatoktól;
- a címvédő amerikai (plusz egy 16 éves pakisztáni csodagyerek) Evil Geniuses, akiket egy bekezdéssel ezelőtt látott a videóben bemutatkozni, egész évben bukdácsolt, és megvált az egyik alap csapattagtól;
- a három vébédöntőt megjárt ukrán Na'Vi szélnek ereszette a teljes csapatát, csak a kapitány, és legnagyobb sztár Dendi maradt meg, aki köré teljesen új csapat szerveződött;
- a 2014-es világbajnok kínai Newbee leigazolta Ázsia összes sztárját, és letarolták a kisebb-nagyobb ázsiai bajnokságokat.
- (Itt vegyük észre, hogy ez egy olyan furcsa kompetitív játék, amiben a dél-koreaiak nem alázzák rommá az egész világot)
És ezek után kezdődött el az egy hétig tartó nagydöntő, 17 ezer néző előtt - akik fejenként 175 dollárt, vagyis kb 50 ezer forintot szurkoltak le a jegyért -, abban a sportcsarnokban, ami a Seattle Supersonics egykori NBA-bajnokcsapat otthona volt, míg el nem költöztek Oklahomába. Nézzük is meg a megnyitót, ha már itt tartunk:
A dráma már a selejtezők alatt a legnagyobb fokozatra kapcsolt. Az OG, miután veretlenül megnyerte a csoportját, összeomlott, kikapott egy középmezőnybe várt dél-koreai, majd egy fülöp-szigeteki csapattól, és kiesett. A Team Secret a hét csoportmeccséből csak kettőt tudott megnyerni, és a vigaszágon rögtön kivégezte a tavalyi bronzérmes, most szintén bukdácsoló kínai LGD Gaming. Csütörtökre kiesett az összes eddigi világbajnok, az egy szál címvédő Evil Geniuses kivételével - ők állították meg a szupermeglepetés csapatként sokáig veretlenül menetelő kínai EHOME-ot is. Ezt a meccset a PC Gamer a versenyszerű DOTA 2-történelem legizgalmasabb összecsapásának nevezte, tehát muszáj megmutatnunk:
Nem sokat értett belőle? Semmi gond, mindjárt elmagyarázzuk, mit látott, de előbb jegyezzük fel, hogy áll most a verseny:
- A döntőbe jutásért a felső ágon a címvédő Evil Geniuses, és a nemzetközi élmezőnyben most bemutatkozott, agresszívan és kreatívan játszó kínai Wings Gaming játszik.
- A vigaszágon pedig reménykedhet még a már említett dél-koreai MVP Phoenix, a csapat nélkül maradt, főleg európai sztárokból hirtelen összerántott Digital Chaos, és a csoportmeccseken botladozó, de a vigaszágon eddig minden mecscét megnyerő maláj-fülöpszigeteki Fnatic.
Akkor most tanuljunk bele kicsit a játékba!
Először ismerkedjünk meg a tereppel; a DOTA 2-ben egyetlen pálya van, az így néz ki:
A bal alsó, és jobb felső sarokból indul a két, 5-5 fős csapat. Ezeket 110, más-más képességekkel és tulajdonságokkal bíró hősből válogatják össze a játékosok a meccs elején, a felállásnak nyilván komoly stratégiai jelentősége van. A rengeteg féle hős óriási változatosságot, és szinte végtelen taktikai variációt jelent, a fejlesztők számára viszont egy merő rémálom lehet megtartani az egyensúlyt a hősök között, hogy különbözzenek is egymástól, de egyik se legyen sokkal erősebb vagy gyengébb a többinél. Amit még bonyolít az is, hogy a játék közben begyűjtött aranyból különféle tárgyakat vehetünk a karakterünknek. A csoportmeccsek alatt a mindenesetre a 110-ből 101 hős feltűnt a csapatokban, szóval a játékegyensúly aránylag rendben van.
Ahogy a térképen látható, három úton lehet eljutni az ellenfél bázisára, ezeket safe, mid és hard lane-nek, azaz biztonságos, középső, és könnyű sávnak nevezik. A sávokban 30 másodpercenként születnek a gép irányította, de a két csapat oldalán küzdő lények: az ő nevük creep. Az ellenséges creepek megöléséért tapasztalati pont és arany jár, de ha már nagyon kevés az életereje, egy saját csapatba tartozó creepet is megölhetünk, ilyenkor senki nem kap érte jutalmat - ezt a manővert hívjuk deny-nak. A játék kezdeti fázisa, az első 10-15 perc általában azzal telik, hogy a hősök a folyosókon creepekre vadásznak, és igyekeznek ugyanebben megzavarni az ellenfelet. Ha a hősök eléggé megerősödtek, mélyebbre merészkedhetnek az ellenséges térfélre, és ekkor találkoznak a védelmi tornyokkal.
Tornyokból négyféle van, minél közelebb vagyunk az ellenfél bázisához, annál nagyobb a sebzésük, és annál tovább bírják a gyepálást. A tornyok lerombolásáért egyrészt az egész csapatnak jár jutalom arany, másrészt az ellenfelet megfosztjuk attól, hogy az adott toronyhoz teleportáljon a játék legfontosabb, aranyért vehető tárgya, a teleporttekercs segítségével, harmadrészt nem is sebzi többé az arra járó hőseinket. Szóval a tornyok elpusztítása fontos taktikai lépés (és ezeket is lehet deny-olni, ha már veszni látszanak, hogy legalább az ellenfél ne örüljön annyira).
Ha eljutottunk az ellenséges bázis kapujáig, szembetalálkozunk a barakkokkal. Ezeket az épületeket is tornyok védik, de ha elpusztítjuk őket, azzal megerősödnek a saját csapatunk mellett küzdő creepek, illetve csökken a megölésükért járó tapasztalati pont és arany mennyisége. Mindkét csapatnak háromszor két barakkja van, ha ezek mind elpusztulnak, az ellenséges creepek már-már legyőzhetetlenül erőssé válnak, és szinte biztosan elbukjuk a meccset.
De mire eddigre eljutnánk, általában már beköszönt a végjáték, amikor az időközben sokadik szintre fejlődött, megerősödött, mindenféle varázstárgyat összevásárolt hősök vidám, 5-5 elleni szabadfogású pankrációban csapnak össze. Ezek nagyon látványos bunyók szoktak lenni, és itt minden jó ütemben bedobott speciális képesség (vagy inkább azok kombinációi) megfordíthatja a meccset. Ha valaki meghal, az nem végleges, csak veszít némi aranyat, és feltámad a bázisán, persze ez is éppen elég hátrány.
Végül az a csapat nyer, aki az ellenfél bázisának legmélyén a trónt elpusztítja.
Ez nagyjából az alap, akit komolyabb mélységben is érdekel, annak itt egy egész jó útmutató, vagy akár a játék saját Wikipédiája - de igazából érdemesebb letölteni, és kipróbálni, elvégre ingyen van. Ha pedig megunta, hogy 12 évesek alázzák rommá a játékban is, és közben verbálisan is, nézze meg inkább hogyan csinálják a nagyok: a világbajnokság hátralevő meccsekeit a Twitch adja élőben, de akinek van HTC Vive szemüvege, az a VR-közvetítésbe is belekóstolhat.